zaterdag 17 september 2016

Review: Morphe 35C palette
























Morphe is een merk waar ik al lange tijd benieuwd naar was. Ze zijn vooral bekend om hun goedkope oogschaduwpalettes en kwasten. Heel veel internationale YouTubers zijn er enthousiast over, maar vaak zijn dat dezelfde mensen die 'affiliate' zijn van Morphe. Dat betekent dat zij betaald worden als je via hun link iets van Morphe bestelt. Het hele gebeuren vind ik dus een beetje shady: zijn die palettes echt zo goed, of doen YouTubers je dat alleen maar geloven? Om het uit te vinden kocht ik het Morphe 35C palette!
Ik kocht mijn Morphe palette via The Makeup Spot. Voor de meeste palettes waren al reviews achtergelaten, en bij bijna elke review kregen de palettes 4 of 5 sterren (van de 5). Er werden vooral lovende woorden gesproken over de goede pigmentatie en fijne textuur van de oogschaduw. Ik was zelf nog op zoek naar een palette met matte, felle kleuren. Ik wilde eerst voor een Viseart palette gaan, maar de prijs (€75) hield me tegen. Ik besloot eerst een Morphe palette (€25) te proberen, en mijn oog viel op het 35C palette.























Zoals je ziet zit dit palette vol met uitsluitend matte kleuren. Op het eerste oog ziet het er goed uit, een goed variatie aan kleur en ook neutrale tinten. Vooral de paarse tinten in de onderste rij lijken me erg mooi! De verpakking van het palette zelf is trouwens heel erg basic: van zwart plastic, zonder spiegel. De pans zelf zitten in een tray van goedkoop, buigzaam plastic. Op de voorkant staat alleen het woord Morphe, en op de achterkant kun je door middel van een heel klein stickertje zien dat het om de 35C gaat. Qua verpakking dus niet echt fantastisch, maar daar is de prijs natuurlijk ook naar.

Zoals altijd zal ik het palette eerst per rij swatchen. De kleuren hebben geen namen, dus jullie moeten het met nummers doen. Ik ben zeer benieuwd naar de kwaliteit van dit palette!

Rij 1














Van de eerste rij word ik nou niet meteen enthousiast. Ten eerste begrijp ik niet helemaal waarom er drie nagenoeg dezelfde zwarte kleuren in het palette zitten. Ééntje was wat mij betreft genoeg geweest. Van al deze kleuren heeft nummer 4 de slechtste pigmentatie en nummer 6 de beste.

Rij 2
















De kleuren in de tweede rij zijn allemaal gezellige oranjeachtige tinten. De eerste drie kleuren lijken nagenoeg hetzelfde als ze geswatcht worden. Wederom is de pigmentatie niet zo goed. Kleur 5 en 6 zijn mijn favorieten uit deze rij, kleur 6 valt het meest tegen.

Rij 3

















In de derde rij vinden we blauwe en groene tinten. Van al deze kleuren valt de pigmentatie nogal tegen. Kleur 2 is het best, kleur 3 en 6 zijn het slechtst.

Rij 4
















Rij 5 heeft de beste kleuren qua pigmentatie wat mij betreft. Ik vind alleen dat ze een beetje veel op elkaar lijken. Kleur 1 en 5 zijn het beste in deze rij.

Rij 5















De laatste rij bevat paars, geel, en wat neutrale tinten (Excuses voor de wat wazige foto). Helaas is de paarse kleur 1 meer roze dan paars. Jammer, want dat was de kleur waar ik me het meest op verheugde! Gek genoeg is kleur 5 mijn favoriet, het is een hele aparte beige kleur. Kleur 6 is het slechtst, dat is gewoon letterlijk een transparant poeder.

Kwaliteit
Wat zal ik zeggen... Ik weet niet wanneer de laatste keer was dat ik zo'n slecht palette in mijn handen heb gehad. Zoals jullie zien is de pigmentatie van de kleuren nogal middelmatig. Voor matte kleuren is het niet slecht, maar ik zou het zeker weten niet "super gepigmenteerd" noemen, zoals een klant op website het palette beschrijft. De pigmentatie is nog tot daar aan toe, als alleen dat wat minder is valt er goed mee te werken. Helaas is de textuur van de oogschaduw ook niet om over naar huis te schrijven. De poeders voelen heel droog aan en zijn heel poederig. Als je er met je kwast ingaat, stuift er veel poeder op. De oogschaduw is zelfs zo droog, dat de kleuren nauwelijks pakken op de huid wanneer je kwasten gebruikt (swatches hierboven zijn met vingers gedaan, zonder primer). Om er iets van te maken, was het absoluut noodzakelijk er een plakkerige primer onder te doen. Mijn Urban Decay Primer Potion was niet plakkerig genoeg, de kleur verstoof toen al tijdens het aanbrengen (!). Met mijn Catrice basis (die is wat meer olie-achtig) lukte het wel.
De kleuren brengen nogal vlekkerig en ongelijk aan, en dit wordt nog erger tijdens het blenden. Bij het blenden verdwijnt er heel veel kleur en vallen er ook gaten in de look. Om een gelijkmatige kleur te krijgen, moet je de oogschaduw soms wel 4 keer opnieuw aanbrengen. Wat mij opviel is dat de zwarte en donkerbruine kleuren van de eerste rij juist heel moeilijk te blenden zijn, zeker als je ze met een stevige kwast aanbrengt. Tot slot hebben de oogschaduws door hun droge textuur ook veel fallout, dus je foundation van tevoren aanbrengen is geen goed idee. Tijdens het dragen van de oogschaduw vervaagt de oogschaduw een beetje in de crease. In plaats van dat het zich in de crease ophoopt, lijkt het juist te verdwijnen.

Ooglooks
Ik heb voor deze review twee ooglooks gemaakt waarbij je de kwaliteit van de oogschaduw kunt zien. Ik heb geen foundation of concealer aangebracht, maar wel een primer op mijn bovenste ooglid. Op mijn onderste ooglid heb ik geen primer, zodat jullie kunnen zien wat het verschil is.




















In de eerste look lag de focus op de paarse kleur in de linker benedenhoek. Ik heb deze rondom mijn oog aangebracht en in mijn binnenste ooghoek. Zoals je ziet is er nauwelijks kleur onder mijn oog. De kleur zelf is ook veel minder intens dan in de pan. De paarse kleur heb ik donkerder gemaakt met de derde en vierde kleur uit de vierde rij. Door het blenden van de paarse kleuren verdween er veel kleurintensiteit. De paarse kleur heb ik ongeveer vier keer opnieuw aangebracht, de donkere kleuren zo'n drie keer. Het blenden ging niet vlekkeloos; zeker in de buitenste ooghoek kun je zien dat er veel gaten vallen (en ook in het binnenste donkere gedeelte). In het midden bracht ik de gele kleur uit de onderste rij aan, en ik blendde het een beetje uit met de oranje kleur uit de tweede rij. Ik heb de gele kleur vier keer opnieuw aangebracht, de laatste keer met mijn vinger voor wat meer intensiteit. Onder mijn oog zitten ook vier laagjes geel. De hele look heb ik uitgeblend met de lichroze kleur (rij 4, kleur 7). Onder mijn wenkbrauw heb ik de witte kleur aangebracht. Sorry voor de eyelinervlek trouwens ;).




















Voor de tweede look besloot ik een soort van cut crease te maken. In de crease gebruikte ik zowat alle kleuren van de tweede rij, behalve de feloranje tint. Ik heb meerdere lagen aangebracht van de vijfde en zesde kleur van de tweede rij. Ik gebruikte ook nog de donkerbruine kleur rechtsboven, maar die bleek bijna onmogelijk te blenden (dat kun je duidelijk zien in de rechterfoto). Om dat een beetje te camoufleren bracht ik de zwarte kleur er overheen aan (die ook voor geen meter blendde). Voor het ooglid besloot ik mijn geliefde NYX Milk potlood erbij te pakken; die weet elke oogschaduw wel een beetje te redden. Dat hielp bij deze groene kleuren wel, ik hoefde maar één keer opnieuw kleur aan te brengen. Op het ooglid heb ik een overloopje aangebracht van de drie groene kleuren in de derde rij (kleur 4, 5, en 7), maar eerlijk gezegd zie ik niet zoveel verschil tussen de drie kleuren. Toen ik de zwarte kleur aanbracht verdween het groen weer een beetje, dat kun je zien in het uiterste puntje van de 'wing', daar is het weer een beetje wit. Onder het oog heb ik ook een mix van de oranjebruine tinten aangebracht, maar daar is weinig van te zien. 



Opzich valt er van de oogschaduws nog best wat te maken; de looks hierboven vind ik niet vreselijk. Echter kost het heel veel moeite om het zo te krijgen, wat mij betreft een beetje té veel. En dan is het eigenlijk nog steeds niet perfect, eerder een beetje 'meh'. Wat mij betreft dus een dikke nee voor Morphe. Toch blijf ik me afvragen hoe het komt dat zoveel mensen (niet alleen YouTubers) zo enthousiast zijn over de palettes van Morphe. Heb ik te hoge eisen? Of misschien heb ik toevallig gewoon een exemplaar uit een slechte batch ontvangen? Misschien zijn alleen de matte kleuren van Morphe zo vreselijk slecht? In ieder geval is dit palette echt een miskoop. Met mijn 120 palette van Ebay kon ik mooiere looks maken, en die is nog goedkoper ook. Dit palette zal ik niet vaak meer gebruiken, misschien soms voor een bepaalde kleur, maar nooit meer voor een complete ooglook. Ik denk dat ik gewoon maar ga sparen voor een Viseart palette...

Het Morphe 35C palette kost €24,99 en kun je kopen bij The Makeup Spot.

Wat vind jij van Morphe?

3 opmerkingen:

  1. Booo, Youtubers! Al mijn vertrouwen in hen (die al wankel was) wordt nog verder de grond ingeboord. Maar he: nu hebben we een maatstaf waaraan je kan zien of een Youtuber betrouwbaar is! Ook weer wat waard ;) Ik vind de ooglooks die je eruit hebt weten te persen wel supergaaf! Lof de cutcrease. Enneh, volgens mij is de dierproefvrije status van Morphe niet veel stabieler dan mijn overige vertrouwen in Youtubers. Ik heb tegenstrijdige berichten gehoord en waar rook is, is vuur. Bovendien hebben ze niet op mijn emails gereageerd dus dan schrijf ik ze al helemaal af. Boooo, Morphe, booo! :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal vergeten te reageren! Ik luister (gelukkig) sowieso al steeds minder naar YouTubers wat nieuwe producten betreft. Meestal zit er toch een beetje geld/reclame achter :(. En ik zal het sterretje weghalen! Nu hoef ik het inderdaad al helemaal niet meer!

      Verwijderen
  2. Je looks vind ik heel mooi, maar het palette zelf valt helaas tegen inderdaad! Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet zo enthousiast was over de paar oogschaduws (losse) die ik heb van Morphe. Snap de hype niet zo goed.

    BeantwoordenVerwijderen