dinsdag 2 februari 2016

Going Cruelty-free: Project Pan!

Met een nieuw jaar komen nieuwe voornemens. Mijn goede voornemen van 2016 is om te stoppen met het kopen van make-up die niet dierproefvrij is. Wordt misschien wel even lastig omdat een paar van mijn favoriete producten niet dierproefvrij zijn, maar ik heb nog wel even tijd om daarvoor een alternatief te vinden.
Nu koop ik wel alleen maar dierproefvrije make-up, in mijn stash heb ik nog een groot aantal niet-dierproefvrije producten. Nu ben ik niet zo rigoreus dat ik alles weggooi (daar ben ik te schijterig voor), maar langzaam wat producten wegdoen moet wel lukken. Om mezelf een handje te helpen begin ik een Project Pan!

Voor degenen die het nog niet kennen: project pan is een project waarbij je een bepaald aantal producten probeert op te maken (of pan probeert te raken, vandaar de naam). In de tussentijd mag je geen nieuwe producten kopen.
Ik heb deze regels ietsje aangepast. Ik heb 12 niet-dierproefvrije producten uitgekozen die ik tot 2 april zoveel mogelijk probeer te gebruiken. Op 2 april kijk ik dan welke producten ik wel en niet fijn vond. Degene die ik niet fijn vond gaan de prullenbak in, en degene die ik wel fijn vond (en nog niet op zijn), gaan mee in de volgende Project Pan, waarbij ik opnieuw wat producten toevoeg om op te maken. Ik ga zo proberen om elke 2 maanden steeds wat producten weg te doen, zonder het gevoel te hebben dat ik ze 'zomaar' weggooi. Misschien is het een beetje hypocriet om nu ineens heel veel niet-dierproefvrije producten te gaan gebruiken, maar 'zomaar' weggooien vind ik voor mezelf gesproken eigenlijk niet kunnen.
Bovendien is een Project Pan een goede manier om van producten af te komen die je wel mooi vindt, maar eigenlijk stiekem nooit gebruikt. Hier maak ik mezelf echt veel te vaak schuldig aan, wat resulteert in dat een product na een tijd eigenlijk niet goed meer is, waarop je het alsnog weg moet gooien. Nog meer zonde! Voor mijn eerste Project Pan heb ik daarom vooral gekozen voor niet-dierproefvrije producten die ik mooi vind, maar die hun einde qua houdbaarheid wel naderen. Ik zeg: twee vliegen in één klap. Hieronder een korte beschrijving van de producten in mijn eerste Project Pan (en nogmaals de foto).





























van links naar rechts, van boven naar beneden

1. Lancôme L'Absolu Rouge 340
Deze lipstick heb ik gekocht in januari 2012 (!!!!!!!). Best wel oud dus, maar hij ruikt nog oké, dus ik waag het erop. Ik kocht deze lipstick als een kerstcadeau voor mezelf, maar heb hem nauwelijks gebruikt omdat ik hem wilde bewaren voor 'speciale gelegenheden'. Wie maakt zich hier nog meer aan schuldig, haha. Februari 2016 vind ik nu wel speciaal genoeg. 340 is een basic oudroze kleurtje (iets minder fel dan op de foto).

2. NYC Expert Last lipstick 444 Chocolate Chip
Dit is een bruine lipstick, en bruin is op dit moment natuurlijk kneiterhip. Deze heb ik nog niet zo lang en heb ik vorig jaar nog gereviewd. Ik vind het een mooie kleur, maar gebruik hem eigenlijk gewoon niet genoeg. De winter is hét moment voor bruine lipstick, dus gaan met die banaan!

3. Rimmel Colour Show Off lipstick 030 Tell no One
Kennen we deze lipsticks nog? Dit waren matte lipsticks van Rimmel, die ik heel fijn vond, maar helaas al een tijd uit het assortiment zijn. Dat zegt waarschijnlijk ook wat over de leeftijd van deze lisptick. Tell no One is een ingetogen oranje kleur.

4. L'Oréal Glam Shine Crystals lipgloss 301 Coral Strass
Deze glitterlipgloss heb ik ook al een tijd, en is mijn favoriete party-lipgloss. Er is geen schoolfeest voorbij gegaan waarbij ik deze lipgloss niet ophad. Verrassend genoeg zit hij nog best wel vol.

5. NYC Cheek Glow blush 649 Prospect Park Rose
Deze blush kocht ik een keer in een opwelling, maar heb ik sindsdien nauwelijks gebruikt. Zonde, want het is wel een mooie kleur (ook al ben ik niet zo van roze). Sowieso vind ik de NYC blushes best wel goed qua kwaliteit.

6. NYC Quattro Eyeshadow 815 Best of Broadway
Deze quad had ik jáááren geleden ook al, maar toen in de oude oogschaduwformule. Toen ze de formule vernieuwden kocht ik hem opnieuw, maar ik heb hem sindsdien niet zo vaak gebruikt. Het is een simpel oogschaduwdoosje met niet teveel poespas. De tweede kleur van onder vind ik wel heel erg mooi!

7. Bourjois Cream Blush 01
Mijn favoriete cream blush, die bijna overal mee naartoe gaat. Als ik me onderweg moet opmaken gebruik ik standaard deze blush. Dat is natuurlijk niet erg bevorderlijk voor de houdbaarheid, vandaar dat ik hem binnenkort wegdoe.

8. Maybelline Fit me concealer 15
Best een oké concealer, deze van Maybelline. Deze begint al op te raken, dus ik heb goede hoop dat ik deze helemaal op kan maken.

9. Bourjois 24H cream to powder eyeshadow (geen idee wat de kleur is, hij is roze)
Deze oogschaduw is niet iets om over naar huis te schrijven. Omdat ik mijn geld er toch een beetje uit wil halen, ga ik hem denk ik als basis gebruiken onder mijn andere oogschaduw.

10. Rimmel 60 Seconds nagellak 513 Let's Get Nude
Deze nagellak was in samenwerking met Rita Ora. De kleur is mooi, maar de dekking is niet fantastisch.

11. I Heart Makeup Eye Primer (shimmery)
Dit is het enige dierproefvrije product uit de lijst. Hoewel deze oogschaduwbasis wél dierproefvrij is, wil ik er eigenlijk gewoon vanaf. Vandaar dat ik deze ook in mijn Project Pan gooi.

12. Miss Sporty Morning Baby Matte BB Cream 001 Light
Deze BB cream is naar mijn mening één van de betere. Verdeelt goed, dekt oké en blijft nog redelijk mat gedurende de dag. Alleen heb ik ook een nieuwe BB cream van The Body Shop liggen, die wél dierproefvrij is. Voordat ik die openmaak eerst nog deze even opmaken.

13. Rimmel Kate Moss lipstick 03
Deze kleur wordt door Kate omschreven als de perfecte nudekleur. Toen ik hem kocht vond ik hem eigenlijk helemaal niet goed bij mij staan, maar na een tijdje vond ik hem steeds mooier. Rimmel lipsticks vind ik heel fijn, dus ik zal geen moeite hebben met deze lipstick gebruiken.

Als het een beetje meezit, zal ik ondertussen een paar updates plaatsen over de voortgang van mijn Project Pan. Als dit je interessant lijk, zou ik zeker even een kijkje nemen tussen de Project Pan filmpjes op Youtube!

1 opmerking:

  1. Wat een supergoed initiatief! Moet ik eigenlijk ook doen, ik heb nog genoeg producten die op dieren getest zijn, maar ik nog wel gebruik. Wat ik niet gebruik gaat meteen weg of wordt verkocht. Heel inspirerend! Ben nu al benieuwd naar 2 april! :)

    BeantwoordenVerwijderen