maandag 21 december 2015

Spending Fast Update #6: UK shopping spree & Het einde in zicht

Zo, dat is al een tijdje geleden! De laatste 3 maanden heb ik weinig gepost. Dit omdat ik in Engeland studeerde en dat vergde eigenlijk meer van me dan ik had verwacht. Ik had al wat vooruit gewerkt met foto's, maar zelfs toen lukte het niet om gewoon regelmatig een artikel te posten.
Ik denk dat daaruit wel op te maken is dat ik het erg leuk heb gehad in Engeland! En inderdaad, ik ben lekker vaak uitgeweest en heb het erg gezellig gehad. Ook was dit de eerste keer dat ik een soort van op mezelf woonde. Zelf koken, zelf de was doen, zelf boodschappen doen; het was even wennen maar uiteindelijk viel het allemaal best mee (hoewel instant noodles een welkome gast waren). Ik woonde niet helemaal alleen: ik woonde in bij een lieve vrouw van 76 en had nog een andere huisgenoot. Dat was een Ierse gozer die best aardig was, maar wel een beetje awkward. Bovendien at hij vrijwel elke dag bacon en maakte hij niet alles goed schoon, wat resulteerde in een spoor van baconvet op alles wat hij aanraakte. Hem ga ik niet bepaald missen.

Zoals jullie misschien weten verkopen de Engelse drogisterijen andere make-up merken dan de Nederlandse. Ik wíst dat ik wilde shoppen, ook al had ik een Spending Fast. Als ik niks zou kopen, zou ik voor de rest van mijn leven (of in ieder geval een aantal jaar) spijt hebben. Daarom had ik speciaal voor dit doel een aanzienlijk bedrag opzij gezet, en stond ik mezelf toe om van 1 tot 15 december (toen vertrok ik) te shoppen.
En van dat bedrag heb ik een gigantische hoeveelheid make-up kunnen kopen. Alles was namelijk 3 halen 2 betalen en drogisterijmerken zijn in Engeland over het algemeen nog goedkoper dan in Nederland (zelfs nadat je ponden omrekent naar euro's). Als klap op de vuurpijl kreeg je bij veel merken als kerstcadeau ook nog eens een gratis product bij aankoop van een x hoeveelheid. Via webshops kreeg je ook overal korting. De resulterende haul is zo beschamend dat ik hem niet eens op de foto durf te zetten. Jullie gaan de producten aankomend jaar echter voorbij zien komen in reviews, maak je geen zorgen ;).

Over aankomend jaar gesproken: hoe ga ik mijn aankopen managen? Het mag duidelijk zijn dat de Spending Fast dit jaar een beetje in een blamage is geëindigd, ook al ging het de rest van het jaar wél best oké! Ik heb dit jaar niet heel veel kunnen sparen, maar dat ligt meer aan persoonlijke keuzes (zoals vakanties en bovengenoemde uitspatting). Afgelopen jaar heeft me laten zien dat ik het wel kán.
Volgend jaar is er echter wel noodzaak om te sparen. Ik heb namelijk een paar dagen geleden de sleutels van een kamer in Amsterdam in ontvangst genomen, en om de huur (en boodschappen) te kunnen betalen moet ik dit keer wel sparen. We gaan dus gewoon door met de Spending Fast, in iets aangepaste vorm. Wat ik namelijk heb gemerkt is dat complete onthouding niet echt werkt bij mij. Na een tijdje kan ik mezelf niet inhouden en koop ik in één keer veel dingen. Om dat te voorkomen heb ik deze drie regels toegevoegd:

- Elke maand mag ik één make-up product kopen, maakt niet uit of het budget of high end is.
- Voor mijn verjaardag mag ik één bestelling plaatsen bij een webshop.
- Elke drie maanden mag ik één kledingstuk kopen. Panty's, sokken, ondergoed en dat soort ongein tellen niet mee want die verslijt ik te snel daarvoor ;)

Hopelijk is het hiermee makkelijker vol te houden! Om deze blog nog wat meer om sparen te laten draaien zal ik proberen meer te schrijven over favoriete producten, budget dupes en producten die je op meerdere manieren kunt gebruiken. Ook ben ik van plan om een palette serie te beginnen, waarmee ik een aantal looks maak met hetzelfde palette, zodat jullie beter kunnen bepalen of het palette ook daadwerkelijk zijn geld waard is.

Nog een aantal dagen en dan is mijn Spending Fast-jaar voorbij. Het ging niet bepaald gladjes; ik ben toch wel vrij vaak teruggevallen in mijn oude patroon. Dat is jammer, maar van fouten kun je leren, en ik ben in ieder geval opgeschoten ten opzichte van vorig jaar. Voor het nieuwe jaar hoop ik op een beter resultaat. Waarschijnlijk is het betalen van de huur een stok achter de deur die ik in 2015 niet had. We gaan het zien!


1 opmerking:

  1. Aaaah, een Engelse koopaanval is meer dan verdiend :) Leuk om je ontwikkelingen te lezen! Ik merk het ook: een no-buy is eigenlijk nooit een goed idee. Je koopt daarna eigenlijk alleen nog maar meer omdat je jezelf voor je besparen wilt belonen (super logisch enzo). Stiekem ben ik toch benieuwd naar je schandalige hoeveelheid aankopen ;D Maar ik zie het vast wel terug in de artikelen, haha! En alvast welkom in Amsterdam!

    BeantwoordenVerwijderen