vrijdag 6 november 2015

Ik ontmoette Lisa Eldridge!

Bron
Hallo allemaal! Long time no see, ik ben de laatste tijd ziek geweest dus in bloggen had ik niet zoveel zin ;). Laatst heb ik echter zo iets tofs meegemaakt (vinden jullie het woord 'tof' ook zo knullig klinken? Ik wel, maar toch gebruik ik het heel vaak, haha), daar moest ik gewoon over bloggen!

Lisa Eldridge is een zeer bekende en gerespecteerde visagiste. Ze houdt zich voornamelijk bezig met fashion make-up; covers van tijdschriften en red carpet make-up van sterren. Ze zit al 20 jaar in het vakken en is sinds kort ook de Creative Director van Lancôme.
Lisa maakt ook YouTube video's op haar kanaal en heeft daarnaast ook nog eens een site met blog. Wat dat betreft een echte powervrouw dus!
Ik ben al vijf jaar geabonneerd op haar YouTube-kanaal. Haar video's zijn echt fantastisch, je kunt zien dat ze een échte pro is. Waar veel andere YouTube guru's veel focussen op het kopen en reviewen van nieuwe producten plaatst Lisa vrijwel alleen tutorials en informatieve video's. Ook is zij meer van de 'less is more' mentaliteit, wat een goede afwisseling is van al die meiden die in elke tutorial een cut crease, glitterlook en heftige contour doen.
 Hieronder heb ik één van Lisa's recentere video's geplaatst. Ik zou zeker eens een kijkje nemen op haar kanaal als je haar nog niet kent!

 

Lisa heeft laatst een boek uitgebracht, genaamd Face Paint. Het gaat over de geschiedenis van make-up, aangezien ze een obsessie heeft met vintage make-up. Ik vind het een rete-interessant onderwerp en het is ook weer eens wat anders dan alle andere make-up boeken die op de markt zijn.
Gepaard met de release van haar boek hield Lisa ook een presentatie in het Londen College of Fashion. Normaal alleen toegankelijk voor studenten en medewerkers, maar Lisa had 20 kaartjes apart gehouden voor de lezers van haar blog. De kaartjes werden op Facebook weggegeven. Omdat ik nu natuurlijk in Engeland studeer, ligt Londen niet te ver uit de buurt (alsnog een paar uur rijden, maar ach). Ik besloot de gok gewoon te wagen en deed mee aan de winactie. En wonder boven wonder: ik won een ticket! Ik ging Lisa Eldridge in het echt zien! Ik kon mijn gelukstranen even niet bedwingen.

Ik kocht een busticket en 26 oktober toog ik naar Londen voor het event! Het was nog wel even een challenge om tijdens het spitsuur en met mijn Nederlandse bankpas een metroticket te bemachtigen, maargoed, no pain no gain zullen we maar zeggen.




Daar zat ik dan, braaf wachtend op een collegebankje. Toen Lisa binnenkwam viel ik er bijna vanaf, zo enthousiast was ik. De presentatie was eigenlijk meer een interview, Lisa werd geïnterviewd door een bekende schrijfster (weet nu al niet meer wie het is, whoops). Het interview ging vooral over hoe Lisa in de make-up industrie terecht kwam en natuurlijk ook over haar boek. Ik vond het een heel interessant verhaal, en wil het graag met jullie delen. Dus pak er een kopje thee bij, hieronder probeer ik het verhaal zo goed mogelijk te vertellen.

Lisa kwam voor het eerst in aanraking met make-up toen zij een jaar of vijf was. Ze woonde toendertijd in Nieuw-Zeeland en ging op vakantie naar het ouderlijk huis van haar moeder. Daar lag nog de make-up die haar moeder in haar tienerjaren gebruikte. Lisa was gefascineerd door de textuur van de make-up en gebruikte te make-up om mee te tekenen op papier. Wat haar betreft waren de texturen van de make-upproducten veel interessanter dan potloden of waskrijtjes. Ze gebruikte de make-up niet voor haar gezicht, puur om mee te tekenen.
Toen Lisa dertien werd kreeg ze van een vriendin van haar moeder een boek over theatermake-up cadeau. Het was een vrij ouderwets boek, met tutorials voor make-up voor op het podium. De make-up hierin was vrij heftig en overdreven om het zo goed mogelijk zichtbaar te maken voor het publiek. Denk hierbij ook aan contouren, wat tegenwoordig helemaal in is! Lisa recreëerde veel van de looks in het boek met de make-up die haar moeder gebruikte. Dat was allemaal dure make-up, dus deed Lisa het stiekem terwijl haar moeder niet thuis was. Wanneer haar moeder thuiskwam, had Lisa de make-up er al afgehaald en wist ze niet dat Lisa er een halfuur daarvoor nog uitzag als een filmster uit een stomme film!
Dat boek gaf Lisa de doorslag; ze wilde graag de make-up industrie in. Theater make-up was echter niet haar ding, ze wilde echt de fashion kant op. Toendertijd was daar echter nog niet echt een business voor, en iedereen vertelde haar dat ze beter de tv-wereld in kon gaan. Maar ze was vastberaden om een carrière in de fashionindustrie op te bouwen.
Na haar schooltijd verhuisde ze naar Londen, waar ze overal rondzocht naar fotografen en visagisten die haar op weg konden helpen. Ze had een bijbaantje bij een Lancôme-counter in een warenhuis, omdat ze zo kon oefenen op klanten. Bovendien kreeg je na drie maanden heel veel gratis spullen, wat voor het opbouwen van haar kit natuurlijk ideaal was. Zo ging het een tijdje door; overdag werkte ze bij de Lancôme counter, en in haar vrije tijd oefende ze make-up op modellen bij fotografen in hun studio. Ze vond ook een make-up school waar ze lessen kon volgen.
Wanneer Lisa een klant opmaakte aan de counter, raadde ze niet alleen maar Lancôme producten aan, maar af en toe ook producten van andere merken. Dit omdat er voor deze klanten geen geschikt product bestond binnen Lancôme. Haar baas overhoorde haar een keer toen zij dit deed en vond dit echt not done. Lisa moest op gesprek bij de 'regiobaas' van Lancôme, een oude, strenge vrouw die al decennialang bij Lancôme werkte. Lisa moest haar verhaal doen en legde haar situatie uit, en dat ze graag visagiste wilde worden. Er werd opgemerkt dat ze er meer werkte om ervaring op te doen dan om spullen te verkopen. Om deze redenen werd Lisa ontslagen bij Lancôme. Lisa zou deze vrouw nu graag eens willen tegenkomen, aangezien ze nu Creative Director van het merk is. Dat snap ik wel, lijkt me de beste wraak die je kunt krijgen ;).

Na haar tijd in Londen vertrok Lisa naar Milaan, het epicentrum van alle ontwikkelingen in mode. Hier barstte het van de fotografen en modellen. Elke dag was ze bezig met het opmaken van modellen in de studio's, en ze sliep lange tijd gewoon bij iemand thuis op de bank. Na een tijd doorgebracht te hebben in Milaan (volgens mij een jaar, maar weet het niet meer zeker), ging Lisa weer terug naar Londen.
In Milaan had ze een goed portfolio kunnen opbouwen en hiermee kon ze misschien een andere visagist benaderen voor een baan als assistente. Ze besloot gewoon het bureau te bezoeken waar een aantal bekende visagisten werkten. Er werd haar verteld dat haar portfolio goed genoeg was; ze hoefde niet meer te oefenen als assistente. Echter wilde Lisa het toch erg graag, omdat ze vond dat ze de ervaring nodig had. Ze had lange tijd geoefend op klanten van de counter en (vrij) onbekende modellen, maar ze wist niet hoe ze zich moest gedragen rond celebrity's en bekende modellen. Ze werd aangenomen als assistente bij een bekende visagist (waarvan ik de naam niet meer weet) zodat ze ervaring op kon doen.
Na een jaar als assistente gewerkt te hebben, wilde hetzelfde bureau Lisa vast in dienst nemen. Lisa was hier zo ondersteboven van dat ze eerst niet echt inging op het aanbod en vertelde dat ze het druk had. Na een week was ze van de schrik bekomen en accepteerde ze het aanbod. Sinds dat moment werkte ze als professionele visagiste!

Naast haar carrièregeschiedenis besprak Lisa nog een aantal andere onderwerpen, onder andere over hoe je een goede assistent kunt zijn en de ontwikkeling van technologie in make-up.
Na het algemene interview was er nog ruimte voor een paar vragen.
Één van de vragen vond ik erg interessant, dat ging namelijk over Lisa's standpunt wat betreft dierproeven en dan met name over de merken die in China verkopen, aangezien Lisa zelf natuurlijk ook in de industrie zit. Lisa vertelde dat alle make-up die in Europa verkocht wordt gegarandeerd dierproefvrij is, het is in Europa wettelijk verboden make-up te verkopen die door het merk getest is. Maar technisch gezien maakt dat een merk natuurlijk niet dierproefvrij als ze in China verkopen. China probeert een onafhankelijke en 'eigen' staat te zijn door zelf hun ingrediënten-database te ontwikkelen. In China is het wettelijk verplicht om een nieuw en onbekend product eerst te testen op dieren alvorens het op de markt te brengen. Eigenlijk zit China nu op het niveau waar Europa zich in de jaren '70-'80 bevond. Ze willen zelf testen wat veilig is en wat niet, en daarom testen ze enkele nieuwe producten op dieren. Dit is echter niet zo bij alle producten, het is een beetje vaag welke producten nu wel en niet op dieren getest worden. Het gebeurt ook steeds minder vaak, omdat L'Oréal al haar diervriendelijke in vitro testtechnieken (met menselijke kweekcellen in het lab) met China deelt, om deze dierproefwet hopelijk zo snel mogelijk vaarwel te kunnen zeggen. En het lijkt ook alsof China begint te overwegen of de dierproeven wel nodig zijn. Niemand vindt het leuk om op dieren te moeten testen, en de grote merken proberen dan ook om deze wet af te laten schaffen. Neemt alsnog niet weg dat ze in China blijven verkopen en dus niet dierproefvrij zijn, maar hey, ze proberen het in ieder geval wel. Laten we hopen dat China snel tot de realisatie komt dat dierproeven niet the way to go zijn.

Na het praatje was er de mogelijkheid om Lisa's boek te kopen en het ook door haar te laten signeren. Hieronder zie je een foto van Lisa en mij, als ultiem bewijs dat ik er écht was die avond! En ja, ik kijk heel blij. Ik viel bijna uit elkaar van enthousiasme op dat moment:


En hieronder het gesigneerde boek:


Dat was mijn Lisa Eldridge avontuur, ik hoop dat jullie het een beetje leuk vonden om te lezen, want het is flinkt wat tekst geworden, haha. Ik zit erover te denken om een apart artikel te schrijven over FacePaint (het boek), laat me weten of jullie dat interessant lijkt ;).


4 opmerkingen:

  1. Heel leuk en interessant om te lezen! Het boek van Lisa lijkt mij ook wel erg interessant :) Het is jammer dat er in China nog dierproeven zijn, maar ergens vind ik het wel positief dat er een ontwikkeling richting het afschaffen ervan is; daar hoor je normaal nooit iets over. Hopelijk kan het snel afgeschaft worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gorgeous look!
    xx Elle

    New outfit post on:
    www.cherryblossomstreet.com - Swedish Lifestyle/Travel blogger and Model in Tokyo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Whoah! Wat super gaaf dat je haar hebt kunnen ontmoeten! En haar verhaal is erg interessant. Leuk om te lezen, ik ga haar boek ook maar eens overwegen :)

    BeantwoordenVerwijderen