zaterdag 25 juli 2015

Review: Too Faced Chocolate Bar Palette

In mijn FOTD kon je al een kleine sneak peek zien van het Chocolate Bar palette van Too Faced. Gekocht met de kerst, en nu ein-de-lijk getest. Dit palette is superpopulair onder YouTubers, maar vind ik het ook wat?



Het palette komt in een mooi doosje wat er een beetje uitziet als een chocoladewikkel, wat natuurlijk heel passend is voor dit palette. Het palette bevat 16 kleuren oogschaduw, die allemaal cacaopoeder bevatten. Het leuke hiervan is dat ze ook naar chocolade ruiken! Mind-blowing.

En hier het palette zelf. Het zit in een metalen verpakking die magnetisch sluit. Dat is lekker stevig, maar loopt ook snel deukjes op (ik heb er al één, boehoe). Het palette zelf is superleuk ontworpen als een chocoladereep! Deze valt zeker op tussen al mijn andere palettes.

Als je het palette openmaakt komen deze kleuren tevoorschijn. Elke kleur heeft een naam, die gedrukt staat op een plastic velletje. Dat vind ik een beetje onhandig, ik heb veel liever dat het op het palette zelf, onder de oogschaduws staat gedrukt (zoals bij Urban Decay palettes).

Wanneer je het velletje weghaalt, komen 2 dingen je tegemoet. Ten eerste de mooie kleuren, ten tweede de heerlijke chocoladegeur. Echt, de geur van deze oogschaduws is zo heerlijk, elke keer als ik het palette gebruik móet ik even ruiken.
Het palette bevat een mooie variatie aan neutrale tinten, van goud tot bruin tot bordeauxrood. Ook bevat het een olijfgroene en paarse tint. Er zijn 6 matte tinten, de rest is shimmery of bevat microglitter. De twee highlighter-/basiskleuren zijn groter van formaat. Handig, want die gebruik je ook het meest! Na zoveel gehype op Youtube was ik héél benieuwd geworden naar de swatches. Hieronder zie je swatches van elke rij met een beschrijving.



Rij 1
Gilded Ganache: Een olijfgroene kleur met gouden microglitter. De gouden glitter blijf je eenmaal aangebracht op het oog ook zien, wat niet altijd het geval is bij zulke oogschaduws.
White Chocolate: Een warme crèmekleur met matte finish. Hele goede highlight- of basiskleur! Deze zit in een grotere pan dan de andere kleuren.
Milk Chocolate: Een warme middenbruine kleur met matte finish.
Black Forest Truffle: Een donkere paarsbruine kleur met roze microglitter. De basis van deze kleur is wat minder goed gepigmenteerd, dus een goede basis is belangrijk.
Triple Fudge: Een donkerbruine kleur met matte finish. Deze kleur is vrij droog en hard van structuur.

Rij 2
Salted Caramel: Een middenbruine kleur met matte finish die een wat meer roze ondertoon heeft dan Milk Chocolate.
Marzipan: Een beigekleur met rozige ondertoon en een shimmery finish. De finish is bijna metallic!
Semi-Sweet: Een lichte chocoladebruine kleur met matte finish.
Strawberry Bon Bon: Een lichtroze kleur met matte finish. Deze is niet zo geweldig gepigmenteerd.
Candied Violet: Een koele paarse kleur met geweldige blauwe en fuchsia microglitter. De glittertjes zijn veel intenser in het echt dan op de foto. Een basis hieronder gebruiken is een must, de kleur is helaas heel transparant op zichzelf.
Amaretto: Een roodbruine kleur met shimmery finish.



Rij 3
Hazelnut: Een warme bruine kleur met gouden shimmery finish.
Crème Brulee: Een neutrale gouden kleur met metallic finish.
Haute Chocolate: Een wat koelere bruine kleur met shimmery finish.
Cherry Cordial: Een bordeauxrode kleur met matte finish.
Champagne Truffle: Een rozige highlighterkleur met sterke gouden shimmery finish. Deze kleur zit ook in een grotere pan dan de rest.

Over het algemeen ben ik niet mega enthousiast over de oogschaduw. En dat vind ik eigenlijk best wel moeilijk om toe te geven, want ik had me zo verheugd op dit palette! Het zijn vooral de matte kleuren die me een beetje teleurstellen. Die zijn droog van textuur waardoor ze wat moeilijker te blenden zijn. Dat is vooral het geval bij Triple Fudge: die kleur is gewoon bijna onmogelijk aan te brengen zonder 'remsporen', ik hoop dat je daarme begrijpt wat ik bedoel. De kleur 'pakt' extreem goed op de oogleden en is daarmee onmogelijk naadloos te blenden. De andere matte kleuren zijn een stuk beter dan dat, maar zijn niet zo romig als wat ik graag zou zien. Er valt echter goed mee te werken, als je een goede basis gebruikt. Om de kleuren goed te blenden moet je zorgen dat je ooglid niet plakkerig is. De Urban Decay Primer Potion die ik normaal gebruik is al een beetje te plakkerig, daar 'pakt' de matte oogschaduw heel goed op. Het afpoederen van de basis zorgt ervoor dat de oogschaduw beter meewerkt.
De shimmery kleuren in het palette zijn fantastisch. Ze zijn gepigmenteerd, romig, en blenden als een droom. Daar heb ik verder niets op aan te merken. Vooral Marzipan vind ik heel mooi, het is een hele unieke beige kleur die geweldig aanbrengt.
Over de kleuren met microglitters heb ik gemengde gevoelens. Gilded Ganache is heel goed gepigmenteerd en vind ik een fantastisch effect geven. De andere twee kleuren, Black Forest Truffle en Candied Violet, hebben een nogal doorzichtige basiskleur waardoor je ze eigenlijk onder een witte of zwarte basis aan zou moeten brengen. Dat is niet erg, maar ik had gewoon liever gewild dat ze zo makkelijk waren als Gilded Ganache, die meteen goed aanbrengt.

Ik klink nu wel heel pessimistisch over het palette, maar ondanks de slechte punten zijn de oogschaduws nog steeds van goede kwaliteit. Het is alleen niet zo'n 'meewerkende' formule als de oogschaduws in bijvoorbeeld het Lorac Pro Palette. Daarbij blenden de kleuren heel gemakkelijk en hoef je ze nauwelijks op te bouwen. De formule van deze oogschaduws heeft echter ook zo zijn voordelen. Door de wat drogere formule blijven de kleuren beter zitten. De oogschaduws zijn ook totaal niet poederig, wat ik echt een mega voordeel vind, want: NAUWELIJKS FALLOUT! Fallout vind ik echt verschrikkelijk en ik ben ook heel blij dat dit bij dit palette nauwelijks gebeurt (alleen de microglitters vertonen wat fallout). Zelfs de donkere kleuren veroorzaken geen fallout. Dat is bij het Lorac Pro Palette en ook andere merken wel anders (Urban Decay, I'm looking at you!). De matte kleuren hebben hun nadelen, maar ook hun voordelen. Wat voor jou het zwaarst weegt, is een persoonlijke afweging.
Hoewel ik dus niet echt een wow-gevoel heb bij dit palette, heb ik het de laatste tijd toch met heel veel plezier gebruikt. Hieronder zie je twee ooglooks die ik met het Chocolate Bar palette gemaakt heb. De eerste heb je al een beetje kunnen zien in mijn vorige FOTD.

De foto is een beetje onscherp omdat het al begon te schemeren, whoops. Bij deze ooglook gebruikte ik Marzipan in het binnenste gedeelte van het oog (onder en boven). Crème Brulee zit in het middelste gedeelte (onder en boven) en Cherry Cordial is aangebracht in de crease en in de buitenste ooghoek (onder en boven). De crease is uitgeblend met Salted Caramel. Onder de wenkbrauw en in de binnenste ooghoek heb ik White Chocolate aangebracht. In het echt is Cherry Cordial ietsje intenser, maar het is alsnog een vrij ingetogen bordeauxrode kleur. Jammer als je een intense kleur zoekt, maar ik vind het wel mooi. Het verschilt niet teveel van bruin maar geeft toch weer iets extra's. Over Marzipan en Creme Brulee ben ik dik tevreden, net als White Chocolate en Salted Caramel als blendingkleuren.


Hier heb ik gewerkt met de matte kleuren. Ik gebruikte Triple Fudge in de crease en buitenste ooghoek (shimmer in de crease zat nog op m'n kwast, en is niet van de oogschaduws zelf). White Chocolate zit op de rest van het ooglid en onder de wenkbrauw. Ik heb Milk Chocolate gebruikt als blendingkleur. Je kunt het hier al een beetje zien, maar Triple Fudge blendt echt voor geen meter. In de overgang tussen de buitenste ooghoek en de lichte beige kleur zie je een harde streep die ik met geen mogelijkheid weg kon krijgen. In de crease (richting binnenste ooghoek) kun je ook de streperige 'remsporen' waar ik het over had een beetje zien. Er moest veel geblend aan te pas komen om dat een beetje te kunnen fixen. Ik had hier mijn basis eerst nog afgepoederd met White Chocolate om het minder plakkerig te maken, maar zonder succes. Triple Fudge is de enige kleur in het palette die ik echt zwaar teleurstellend vind. Ik weet niet of ik gewoon een 'slecht' exemplaar van Triple Fudge te pakken heb, want de twee andere kleuren in deze look blenden oké als de basis niet te plakkerig is.

Ik had er meer van verwacht, maar het Chocolate Bar Palette is al met al toch niet zo slecht. Het palette bevat veel variatie en je kunt er prachtige looks mee maken. Daar moet je bij de matte kleuren voor mijn gevoel wel ietsje meer voor doen dan bij de meeste andere high-end palettes. Vind je dat echter niet erg en ben je gek op de geur van chocolade, dan kan ik je dit palette aanraden. Want eerlijk, die chocoladegeur is toch wel echt een mega-pluspunt aan dit palette.

Het Too Faced Chocolate Bar palette heb ik gekocht via Beautylish, daar kost het palette $49.

Too Faced is dierproefvrij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten