woensdag 20 mei 2015

Spending Fast Update #4: Overconsumptie























Ik ben al een tijdje bezig met de Spending Fast. Een jaar lang geen geld uitgeven. Nu was ik laatst jarig, en ik had voor mezelf bepaald dat geld wat je cadeau krijgt wél uit mag geven, omdat ik het anders waarschijnlijk niet een heel jaar vol zou houden. Misschien een beetje tegenstrijdig, maar ach. Ik kon me anderhalve maand lang weer in het consumeergebeuren storten. En ik voel me daar slecht over.

Ik heb gemerkt dat hoe langer ik geen geld uitgeef aan onnozele dingen, hoe beter ik de onnozelheid van die dingen ook ga inzien. Ik had niet verwacht dat ik deze no-buy zo goed zou volhouden, tot aan mijn verjaardag heb ik écht bijna niks (€3,50) uitgegeven aan dingen die ik niet nodig had. Dat overgebleven geld ging deels naar mijn spaarrekening, en deels naar leuke uitjes met mijn vrienden, uitjes waar ik eerst nooit geld voor had. Ik had op enkele momenten na ook helemaal geen behoefte aan het kopen van spullen.
En toen kwam daar mijn verjaardag, en daarbij dus ook allemaal geld cadeau. Met dat geld had ik allerlei plannen. Een paar nieuwe kledingstukken kopen (wat ik heb gedaan) en een paar specifieke make-up items (wat ik ook heb gedaan). Máár wat ik merkte is het volgende: wanneer je begint met geld uitgeven, is het moeilijk om te stoppen. Ik weet niet of dat voor jullie geldt, maar voor mij is het zeker weten wel zo. M'n verjaardagsgeld ging naar dingen die níet op het lijstje stonden en voor ik het wist was het geld weer op. Ik vond het heel moeilijk om de omschakeling naar no-buy modus weer te maken. Nu ik weer een paar weken in de no-buy modus zit, ben ik een beetje boos op mezelf dat ik me zo heb laten gaan. Maar ik kan het deels ook niet helpen, want we leven écht in een consumptiemaatschappij. En misschien is de make-up wereld zelfs wel een overconsumptiemaatschappij.

De online make-up wereld begon zo ongeveer in 2007 met de eerste bloggers. En wat ik gemerkt heb is dat door die jaren heen steeds nonchalanter wordt gedaan over het kopen van nieuwe producten. Waar het vroeger vooral tips en FOTD's die online kwamen, nu gaat het overgrote deel van de blogposts over nieuwe producten, limited editions en reviews. Hierdoor wordt het wel heel verleidelijk om elke week nieuwe make-up te kopen. Maar als je erover nadenkt, is elke week nieuwe make-up halen eigenlijk belachelijk. Zeker als je bedenkt hoe lang je eigenlijk met make-up doet. We kopen spullen zonder er echt over na te denken, en dat is zeker zo met limited editions. Als iemand zegt dat het goed is, dan heb je het nodig; dat lijkt de laatste tijd de regel. Een leuke foto op Instagram of een positieve blogpost kan al de doorslag geven, maar het verstand lijkt minder een rol te spelen. Mensen vragen zich niet meer af 'Heb ik dit écht nodig?'. Of ze zijn bij het stellen van die vraag niet streng genoeg.

En dan die gigantische make-up collecties. Dat is tegenwoordig ook niet vreemd meer. 10 lades vol make-up plus zo'n 50 kwasten, of zelfs meer. Zoveel make-up, daar kom je fysiek gezien eigenlijk gewoon niet aan toe. En als je dat wel wilt, dan zit je alleen maar te stressen over welk product je nou morgen moet gaan gebruiken, terwijl je eigenlijk alleen je favorieten wilt gebruiken. Hoe meer spullen je hebt, hoe meer je hebt om over te stressen.
Op de foto zie je allemaal spullen die ik zonder al te veel nadenken heb gekocht. Door blogs, door aanbiedingen, of gewoon omdat ze er zo mooi uitzagen. Van al deze producten gebruik ik er misschien twee regelmatig, de rest ligt te verstoffen. Ik wil geen collectie vol met impulsieve aankopen, waardoor ik geen geld meer overheb voor dingen die écht de moeite waard zijn. En die anderhalve maand consumeren had ik blijkbaar nodig om me dat te realiseren.

Het is te makkelijk geworden producten te kopen, en het hebben van een extreem grote collectie lijkt steeds meer toegejuicht te worden. Terwijl het hebben van zoveel onnodige make-up niet goed is voor het milieu én je portemonnee. Daarom stel ik voor om back to basics te gaan. Ik ga mijn make-up collectie uitmesten, zo rigoreus mogelijk. Ik heb dat laatst al geprobeerd, maar ik was niet streng genoeg. Ik wil een collectie hebben met alleen maar producten waar ik 100% achter sta. Ik wil mijn collectie flink verkleinen, en zorgen dat hij ook niet meer veel groter wordt. Met de no-buy moet dat laatste wel lukken, hopelijk ben ik streng genoeg om ook het eerste voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk wil ik hiermee bereiken dat ik ook echt producten óp maak, in plaats van dat ze lang in de kast rondhangen en uiteindelijk bederven. Ik ben klaar met de consumptiemaatschappij.

2 opmerkingen:

  1. Mooie post! Ik ben het met je eens dat de cosmetica industrie een overconsumptie industrie is geworden. En daar wordt ook heel erg op ingespeeld. Ik denk tegenwoordig ook veel langer na over een aankoop voor ik hem doen, minstens twee weken. Toch werkt kopen inderdaad verslavend; ik was stiekem ook best trots toen ik erachter gekomen was dat ik de hele maand niets nieuws had aangeschaft :) Maak je een artikel/filmpje van het declutterproces? Ik vind dat altijd hele fijne artikelen om te lezen, haha! :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Declutter artikelen/filmpjes zijn ook echt mijn guilty pleasure, haha. Ik wil heel graag een filmpje maken, maar ik heb dat nog nooit gedaan. Als het me lukt komt ie natuurlijk wel online :D

      Verwijderen