dinsdag 24 maart 2015

Wat ik tot nu geleerd heb van de Spending Fast: tips!


























Ik ben nu al bijna 3 maanden bezig met de Spending Fast: bijna niks kopen, behalve de dingen die ik écht nodig heb. Wat heb ik tot nu toe geleerd? Hoe heb ik me (grotendeels) aan deze strenge regels gehouden? Als jij ook moeite hebt met geld in je portemonnee houden, heb ik misschien ook wat ervaringstips om met je te delen!

Allereerst: Ik heb tot nu toe niet bar veel gespaard met mijn Spending Fast. Dat is mijn doel ook niet echt, ik ben maar een student met een basisbeursje, dus erg veel valt er niet te sparen. Ik wilde vooral onafhankelijk zijn van mijn portemonnee. I kvond het verschrikkelijk dat ik nooit genoeg geld leek te hebben. Ik leefde altijd naar het volgende betaal-moment, wanneer ik zakgeld kreeg of mijn stufi werd gestort. Dat is vooral de reden waarom ik mijn Spending Fast ben gestart: ik kon niet meer tegen het beklemmende gevoel van blut zijn.
Ik heb in mijn Spending Fast één (je kan het ook als 2 zien) uitzondering gemaakt, iets wat ik niet écht nodig heb: snacks en uitjes. Ik wilde namelijk wel gewoon plezier hebben, het is niet dat ik móet sparen omdat ik diep in de schulden zit.
En ik kan nu zeggen dat ik makkelijk kan rondkomen met deze regels. Ik kan alles doen met vrienden wat ik wil, er is altijd genoeg geld op mijn rekening om spontaan iets leuks te doen. Voorheen moest ik altijd geld lenen of van tevoren met grote moeite geld opzijhouden. Dat is nu geen enkel probleem, en ik voel me daardoor wat geldzaken betreft beter dan ooit!
Maarja, dan is er altijd nog de aantrekkingskracht van mooie, glimmende nieuwe dingetjes in de winkel, en dan is de grootste valkuil voor mij vooral make-up. Echter heb ik maar één make-up product buiten de regels gekocht, iets wat ik eigenlijk niet had verwacht (als in: dat ik het zo goed vol zou houden).
Hoe kun je nou het beste dat soort aankopen vermijden? Dit zijn mijn tips die bij mij veel hebben geholpen, misschien helpen ze ook bij jou!

1. Vermijd de winkels
Deze tip lijkt zo simpel en achterhaald, maar dit is nog steeds een van de meest waardevolle tips. 'Vroeger' ging ik altijd uit verveling of om tijd te doden naar de winkels. Gewoon, als ik moest wachten op de bus, of als ik een middagje vrij had. En het maakt echt een verschil als je níet gaat. Ik heb mezelf vooral de eerste drie weken echt verboden om de winkels in te gaan, en het hielp wel om gewoon wat rust in mijn hoofd te krijgen. Als je iets niet ziet, heb je minder kans dat je het wilt.

2. Raak niks aan
Als je dan tóch naar de winkel moet voor iets wat je nodig hebt, zorg dan dat je geen producten vastpakt die je niet nodig hebt. Als je iets vastpakt vorm je namelijk een soort van 'gehechtheid' (een beetje een overdreven woord, maar hopelijk snap je wat ik bedoel) aan het product, en is het een stuk moeilijker om het product te laten liggen. Dus áls je dan een beetje wilt 'windowshoppen', onthoud dan het regeltje wat ze kinderen zo vaak vertellen: Kijken doe je met je ogen, niet met je handen.

3. Creëer bewustzijn
Zolang je niet realiseert hoe groot en onnodig je uitgaven zijn, zul je ook niet de noodzaak voelen om er iets aan te doen. Het zinnetje 'één ding kopen kan toch geen kwaad' heb ik vroeger ontelbare keren gebruikt als excuus om weer iets te kopen wat ik totaal niet nodig had.
En hoe creëer je dat bewustzijn? Maak wat tijd vrij om al je spullen uit te mesten, en verzamel alle dingen die je niet (regelmatig) gebruikt of die je weg wilt doen. Bepaal hoeveel producten 'impulsaankopen' waren, oftewel producten waar je niet lang en diep over nagedacht hebt voordat je ze kocht (en met lang en diep bedoel ik niet 5 minuten in de winkel, maar meerdere dagen of weken). En hoeveel geld heeft die berg spullen je gekocht, die berg die je net zo goed had kunnen missen? Is het niet intens zonde dat je je geld uitgeeft aan dingen waar je niet helemaal tevreden mee bent?

Ik mestte mijn make-up collectie uit en eindigde met een grote schoenendoos vol make-up die wel leuk was, maar die ik niet gebruikte. Waarschijnlijk wel een paar honderd euro aan make-up, die alleen maar lag te bederven. Er was niks mis met de producten; ik had het grootste deel gewoon spontaan gekocht, zonder er over na te denken of echt te kijken of het product wel goed bij me paste. Nu ik dat heb ingezien vind ik het veel makkelijker dingen gewoon te laten liggen, omdat ik weet dat ze anders ook in die schoenendoos zouden belanden.

4. Maak een verlanglijstje
Als er dan iets is wat je graag zou willen hebben, koop het dan niet meteen, zet het eerst op een verlanglijstje. En kijk na een week (of twee) dan nog eens op dat verlanglijstje. Hoe veel van die producten zou je nu nog écht willen hebben? Als we een goede review lezen of bekijken zijn we al snel geneigd om het product meteen aan te schaffen, terwijl je normaal misschien helemaal niet zo enthousiast zou zijn over dat product. Het is goed om een product even te laten wachten, zodat je er later zonder je roze bril nog eens over kunt oordelen. Kort gezegd: slaap er nog een nachtje over voordat je iets koopt.

5. Stel een budget op en streep dingen weg
Stel je voor, je wilt veel dingen kopen maar je niet helemaal blut betalen. Stel dan een maximaal budget op, dat kan voor een maand zijn, maar ook voor een langere periode. Kijk dan wat er op je verlanglijst staat, en tel alle bedragen bij elkaar op. Als dit bedrag hoger is dan je budget, dan moet je dus dingen wegstrepen. Door na te denken over welke producten je écht wilt, wordt het makkelijker om je aan je budget te houden en sommige producten weg te strepen. En zo ga je ook bewuster om met je uitgaven; je denkt na over wat je koopt, waardoor je ook minder miskopen begaat.
Het is natuurlijk wel belangrijk om je aan dit lijstje te houden en niks te kopen wat er niet op staat. Als je in de winkel iets nieuws ziet en je koopt het meteen, heeft een verlanglijst maken en keuzes afwegen niet zoveel zin.

6. Stel een vaste 'shopdag'
Probeer een vaste dag aan te stellen tot shopdag. Bijvoorbeeld de 15e van elke maand. Waarom niet dingetjes kopen verspreid door de maand heen? Als je in één keer veel dingen koopt, ben je geneigd om dat minder snel te vergeten dan wanneer je hier en daar wat aankopen doet door de maand heen, toch? Hierdoor is het makkelijker om je aan je budget te houden, omdat je aankopen niet kunt 'vergeten'. Er zit dan geen addertje (of beter gezegd: kassabonnetje) die je over het hoofd ziet. Een grote 'aankoop' geeft vaak ook langer een goed gevoel dan meerdere aankopen verspreid door de maand.
Bovendien is het dan makkelijker vol te houden: je hebt een dag om naar uit te kijken!

7. Wacht op acties en aanbiedingen
Deze tip lijkt me vrij voor de hand liggend, maar het is bij mij vaak genoeg verkeerd gegaan. Dan was er een actie en dan kocht ik maar gewoon wat, simpelweg omdat het in de aanbieding was. Het is echt niet een doodzonde om een aanbieding over te slaan.
Dus als je dingen op je verlanglijst hebt staan die je bij winkelketens kunt kopen, houd dan een oogje in het zeil. En als er dan een goede aanbieding is, koop dan alleen dingen die ook op je verlanglijst staan natuurlijk!
En als je dingen op internet wilt kopen uit het buitenland: houd de koersen in de gaten. Zodra koers gunstig is, sla je je slag, zodat je producten goedkoper kunt scoren!

Vooral: wees streng!
Deze tips klinken misschien suf en voor de hand liggend, maar ze hebben mij enorm geholpen. Wat het belangrijkste is bij deze tips is dat je streng bent voor jezelf. Wanneer je uitzonderingen voor jezelf gaat maken ben je slecht bezig, omdat één uitzondering meestal leidt tot een volgende, en daarmee tot het mislukken van je doel. Het is moeilijk om streng te zijn voor jezelf, omdat je je eigen baas bent: niemand houdt je tegen, dus waarom zou jij dat doen? Maar dit soort kortetermijndingetjes kunnen uiteindelijk vervelend uitpakken op de lange termijn. Als je leert streng te zijn voor jezelf en je te houden aan je eigen regels, dan zullen je doelen op den duur ook makkelijker te bereiken zijn! Val niet terug in je gewoontes of de makkelijkste of op korte termijn meest aantrekkelijke weg.

Ik hoop dat jullie iets aan deze tips gehad hebben, laat me weten of jullie het nuttig vonden en of jullie meer van dit soort artikelen zouden willen zien!

2 opmerkingen:

  1. Supergoede tips! Ik doe zelf wel al een paar van die tips. Zo maak ik lijstjes en laat dat inderdaad even staan waardoor het 'hebben'-gevoel snel wegebt. Ook stel ik een maximum bedrag in van wat ik per maand aan 'plezierdingen' mag uitgeven. Goede tip van meer kopen in één keer! Die ga ik zeker onthouden :) Succes met je no-buy!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie :) En ik hoop dat je nog iets aan die ene tip hebt ;)
      x

      Verwijderen