dinsdag 3 februari 2015

Januari Recap: Spending Fast en The Minimalist Game

De maand januari is voorbij, en dat betekent ook de eerste maand van mijn Spending Fast. Hier lees je mijn originele post over de Spending Fast. Eigenlijk is een Spending Fast dus een jaar lang niks uitgeven, al heb ik voor mezelf een uitzondering gemaakt voor schoolboeken en eten.
En dan had ik ook nog The Minimalist Game, waarbij je elke dag meer producten moet wegdoen. Hier lees je mijn eerste post van The Minimalist Game.
Hoe is het allemaal gegaan?

Het was nog best een OK maand, eigenlijk. Ik ben natuurlijk nog maar net begonnen met de Spending Fast en ik had net allemaal nieuwe dingen aangeschaft op 31 december. Ik heb nog steeds heel veel nieuwe make-up, die ik in een laatje bewaar als soort van 'reserve', voor als ik echt zin heb in iets nieuws. Het is een soort van buffer. En ik heb er eigenlijk nog niks uitgehaald. Het is net alsof ik bang ben om al die mooie nieuwe producten te gebruiken. Dus blijf ik er nu maar naar kijken, terwijl dat echt zonde is.
Mijn eerste doel voor februari is dus om wat van die 'reserve' producten te gebruiken. Niet alles natuurlijk, daarvoor zijn het immers reserve-producten, maar er liggen hele mooie dingen tussen die ik heel graag wil gaan gebruiken, terwijl ik ondertussen een soort van huiverig ben om ze te gebruiken. Dat was nou niet echt de bedoeling, gebruiken en genieten van die producten!

Ik had een paar moeilijke momenten tijdens mijn Spending Fast, vooral toen ik in de Kruidvat stond en de nieuwe producten van Catrice er al lagen en heel veel Essence producten afgeprijsd waren. Gelukkig heb ik me kunnen inhouden! Daar ben ik trouwens best trots op, want normaal kan ik me in dat soort situaties echt niet beheersen.
Doordat ik bijna niks kon uitgeven, was er ook meer ruimte voor spontane dingen. Mijn vriend wilde graag met mij naar het Food Soul Festival en dat kon dit keer gewoon, normaal gesproken had ik voor dit soort spontane dingen nooit geld. Doordat ik nu niet word beheerst door mijn koopgedrag voel ik me veel vrijer. Ik hoop dat ik dat gevoel de rest van het jaar kan doorzetten!
En natuurlijk heb ik nu ook veel geld over. Ik heb besloten dat ik het geld van de 'vorige maand' meteen nadat die maand is afgelopen op m'n spaarrekening zet. Zo verklein ik de kans dat ik 'per ongeluk' toch geld uitgeef.

En dan is er nog The Minimalist Game. Dat ging ook best goed, tot ongeveer de 25ste had ik nog genoeg dingen om weg te gooien. Daarna werd het toch wel moeilijk om zoveel producten te vinden die ik niet nodig had. Er moesten wat knopen doorgehakt worden, maar uiteindelijk is het gelukt om in totaal 496 producten weg te doen! Dat klinkt echt als een bloedstollend hoog getal, maar ik kan me dus bijna niet meer herinneren wat ik nou eigenlijk allemaal precies weg heb gegooid. Dat bevestigt maar weer dat die spullen dus blijkbaar niet zo belangrijk voor me waren. Juist door afscheid te nemen van bepaalde dingen heb ik in kunnen zien dat ik helemaal niet veel spullen wil hebben. Ik vind dat ik nog steeds heel veel troepjes heb, dus ik hoop die dingen dit jaar nog te kunnen 'elimineren'.

En dan over mijn make-up stash. Die is veels te groot naar mijn mening. Ik zie vaak door de bomen het bos niet meer. Sommige dingen zijn nog nauwelijks gebruikt, of heel lang niet gebruikt. Ik denk dat het komt omdat ik zo vaak nieuwe producten had. Ik gebruikte dan vooral de nieuwe producten, en als ik dan iets anders nieuws had, dan ging ik dat weer gebruiken. Niet echt de meest efficiënte en goede manier om om te gaan met je producten en geld. Nu ik geen geld meer uitgeef herontdek ik weer producten uit mijn stash, maar vind ik ook producten die niet goed (meer) zijn, of gewoonweg te oud.
Om bovengenoemde redenen wil ik graag mijn stash een stuk verkleinen. Een zogenaamde 'declutter' waarvan er heel veel filmpjes op Youtube zijn (en die je ook in een lekkere opruimstemming brengen trouwens). En met deze 'declutter' ga ik mij deze tweede maand bezig houden. Ik zal mijn voortgang via artikelen laten zien. Hopelijk inspireert het jullie ook om je stash uit te mesten :).

Tot zover de januari recap. Ik heb er het volste vertrouwen in dat ik februari ook ga redden zonder ook maar een cent uit te geven aan iets wat ik niet nodig heb!

x

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen