dinsdag 9 december 2014

Het probleem

Ik heb een probleem. Misschien een luxeprobleem, maar voor mij begint dit probleem me zodanig te irriteren dat ik besloten heb het volgend jaar aan te pakken. En deze blog moet zorgen voor de nodige stok(ken) achter de deur, zodat ik hopelijk meer gemotiveerd zal zijn om mijn probleem op te lossen. Hopelijk leest iemand deze blog, want tegenwoordig is het vrij moeilijk om met deze blog-inflatie nog op te vallen als nieuwe blog. Anders moet ik maar een paar imaginaire supportieve vrienden verzinnen die zorgen voor die stok(ken).

Maargoed, dat probleem. Eigenlijk is het niet echt een probleem, meer een gewoonte, een bepaald soort gedrag. Veel vrouwen/meiden zullen het vast wel herkennen.
Ik heb een gat in mijn hand wat ik tot op heden niet heb kunnen dichten.
Ik geef veels te veel geld uit aan dingen die ik niet nodig heb, waardoor ik aan het einde van mijn geld nog een stuk maand over heb, en ik een kamer heb die uitpuilt met troep.
Ik heb dit lange tijd geen probleem gevonden. Jarenlang zat ik vrolijk spullen en frutsels te verzamelen om de lege ruimte op te vullen. Totdat het me dit jaar een beetje de keel uit begon te hangen, al die volle kasten met dingen die alleen maar stof staan te vangen. Ik hield een grote schoonmaak, maar langzaamaan begon de troep zich weer te vermenigvuldigen en zat ik een halfjaar later weer met dezelfde volle kamer.
Het is dus tijd om dit probleem bij de wortel aan te pakken: ik moet mijn uitgeefpatroon drastisch veranderen. Maar hoe? Dat was de kwestie waar ik al een tijdje tegenaan hikte.

Totdat ik op een andere blog kwam, met een vrouw die haar uitgeefprobleem op een rigoreuze manier heeft aangepakt. De blog heet And Then We Saved , en de blogster (Anna) besloot om een heel jaar lang niks uit te geven (op een paar uitzonderingen na). Dit noemde ze de Spending Fast, en haar ervaringen hiermee hebben mij gemotiveerd om zelf ook op Spending Fast te gaan, in iets aangepaste vorm dan. Want Anna is een getrouwde vrouw met een eigen huis, een baan en een boodschappenlijst. Ik ben een studente die nog thuiswoont, zonder baan en zonder boodschappen die ik verplicht ben te doen om mijn familie te onderhouden. Ietsje aangepaste regels dus, maar dat valt allemaal te lezen in een volgende post.

1 januari 2015 begint mijn Spending Fast. Tot die tijd ben ik druk bezig met nog vanalles kopen om de hele rit wat draaglijker te maken. Maar dat zal ik ook in een volgende post verder uit de doeken doen!

Het wordt zeker weten niet makkelijk om een jaar lang (bijna) niks uit te geven, maar zoals ik in het begin al zei, hopelijk motiveert deze blog mij genoeg om het vol te houden!

x



2 opmerkingen:

  1. Dit is wel echt een uitdaging, ik ken mensen die dit geen maand of geen week volhouden. Ik shop sommige dingen niet altijd en sommige dingen weer TE vaak (ook slachtoffer van prulledingetjes) Moest echt lachen om je back up mascara hehe Go for it!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het lezen :) (en voor je aanmoediging haha)

      Verwijderen