maandag 29 december 2014

Deadline

Nog twee dagen mensen, en dan is het zover. Daarna wordt het een jaar lang figuurlijk op water en brood leven: geld uitgeven aan dingen die ik nodig heb, niet aan dingen die ik wil. Ik denk dat ik die twee dingen de laatste jaren door elkaar heb gehaald.

Als ik nu naar mijn huidige leven kijk, wat zijn dan de dingen die ik nodig heb? Ik heb erover nagedacht en eigenlijk zijn er niet veel dingen die ik echt nodig heb. Schoolboeken, af en toe kleding, af en toe uit eten, af en toe iets met vrienden, cadeau's, dat soort dingen.
Maar waar ik de laatste jaren geld aan uitgeef staat eigenlijk helemaal onderaan de lijst met dingen die ik nodig heb, en bovenaan de lijst met dingen die ik wil: make-up, doelloze goedkope Action-frutsels, vette frietjes en chips, goedkope sieraden. Dingen die ik al zoveel had. En omdat ik eigenlijk altijd ga voor kwantiteit in plaats van kwaliteit, geven de dingen die ik koop maar weinig voldoening. Natuurlijk wel op het moment van aankoop en de week erna, maar het zijn geen producten waar ik na een jaar nog naar kan kijken en zeggen: 'Dit vind ik het geld waard', of 'Ik ben blij dat ik hieraan mijn geld heb uitgegeven'.

Naarmate ik ouder word kom ik er steeds meer achter dat het echt gaat om kwaliteit in plaats van kwantiteit. Mijn collectie make-up bijvoorbeeld bestaat voor een groot gedeelte uit budgetproducten. Die zijn makkelijk verkrijgbaar, goedkoop, en zien er leuk uit. Maar mijn favoriete producten die ik écht vaak gebruik, die echt favoriet zijn, zijn bijna altijd high-end (op enkele Makeup Revolution producten na, ghehe). Voor de prijs van één mooi high-end product kun je tien budgetproducten kopen, maar die tien producten bij elkaar zullen je waarschijnlijk minder voldoening geven dan dat éne mooie high-end product.
Ik wil graag meer high-end in mijn collectie, maar het probleem is dat ik mijn geld al aan budgetproducten heb verbrast voordat ik me een high-end product kan veroorloven. Ik besluit te snel om iets te kopen. Ik geef te snel toe aan de dingen die ik wil hebben. Het is te makkelijk geworden voor mij om geld uit te geven, en dat moet nu echt veranderen. Niet alleen omdat ik graag meer high-end make-up wil kopen, maar ook omdat dit uitgeefgedrag mij verder beïnvloedt.
Ik heb nooit geld om spontaan iets leuks te doen met mijn vriend. Ik heb geen geld om nieuwe schoolboeken te kopen, dus moet op zoek naar een tweedehands versie. Ik heb totaal geen buffer voor als er iets onverwachts gebeurt. Die had ik dit jaar wel, maar toen gebeurde er ook echt iets onverwachts: mijn Nintendo DS werd gestolen. Die buffer heb ik dus opgemaakt aan een nieuwe, maar ik was even vergeten dat het lot oneerlijk is en er zo weer een onverwachte gebeurtenis om de hoek kan komen zetten.
Helaas lukt het mij helemaal niet om te sparen. Ik zet geld opzij, wat ik vervolgens weer uitgeef aan 'iets belangrijks', wat achteraf gezien natuurlijk helemaal niet belangrijk was, en waarvan ik me af en toe niet eens kan herinneren wat het was.

Aankomend jaar wil ik mezelf weer met beide benen op de grond zetten. Ik wil mijn geld beïnvloeden, en niet andersom. Ik wil altijd genoeg geld hebben voor als er iets gebeurt. En vooral: Ik wil weer het verschil kunnen weten tussen dingen die ik belangrijk zijn en die ik nodig heb, en dingen die minder belangrijk zijn, maar ik wel wil hebben.

Ik hoop dat het allemaal gaat lukken, want ik word onderhand moe van mezelf, van dit grote gat in mijn hand. De deadline is over 2 dagen. Ik ben er klaar voor. Of bijna dan.

1 opmerking:

  1. Goed geschreven, ik voelde mijzelf ook een beetje aangesproken haha. Ik heb zelf veel make-up, zowel budget als high-end en ik laat me altijd verleiden om iets nieuws aan te schaffen. Nou helpt het natuurlijk niet om bij een parfumerie te werken en dus alle mooie, nieuwe dingetjes binnen te zien komen. Ik heb ook een soort 'no-buy', in gesteld, maar dan met uitzonderingen, anders ga ik het niet volhouden; ik heb 0% zelfdiscipline - zwak, i know. Ik koop dus bijv. wel dingen die als limited edition uitkomen, als iets in de aanbieding is of als iets op is. Ik wil het in elk geval vol houden tot volgend jaar zomer en elke maand zet ik eventjes op een rijtje wat ik heb aangeschaft zodat ik me ook bewust blijf van mijn uitgaves.

    BeantwoordenVerwijderen