woensdag 10 december 2014

De regels

Ok, het probleem is nu geïdentificeerd: ik geef teveel geld uit. Maar waaraan?
Make-up vooral. Ik ben al jáááren (nouja, sinds de brugklas, wat nu zo'n 8 jaar geleden is) een make-up junkie. En hoewel ik in het begin nog een vrij bescheiden collectie en uitgavenpatroon had, is dat door de jaren heen steeds meer uit de hand gaan lopen. Tegenwoordig heb ik een collectie waarvan je zou denken dat ik een beautyblogger ben die alle producten voor de blog. Helaas is dat niet zo. Ik ben geen beautyblogger (hoewel ik dat wel zou willen), en ik moet me schamen voor mijn gedrag. Vandaar mijn idee om er nu echt iets aan te gaan doen, en wel door middel van de Spending Fast. Hopelijk kan ik hierdoor mijn gedrag (in de positieve zin) veranderen, en misschien eindelijk een beetje spaargeld opbouwen. 

Een jaar lang niks uitgeven, dat is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Voor je het weet val je weer terug in je oude patroon, en dat is iets wat ik echt niet wil hebben. Ik MOET hierin slagen. HET MOET. Ik zal mezelf anders nooit meer in de spiegel kunnen aankijken. En hoe moet ik me dan opmaken?

Om te voorkomen dat ik halverwege (of waarschijnlijk nog eerder..) terugval, moeten er regels opgesteld worden. Hoe je het ook wendt of keert, er moeten volgend jaar nog wel dingen gekocht worden, dingen die ik gewoon echt nodig heb. Om te zorgen dat ik niet alles ga bestempelen als 'iets wat ik echt nodig heb', heb ik onderscheid gemaakt tussen de dingen die ik wel mag kopen, en de dingen die ik niet mag kopen. Anna heeft dit bij haar Spending Fast ook gedaan, maar aangezien ik geen huisvrouw ben met een baan, maar een gewone, arme student, heb ik de regels voor mij iets aangepast. Ziehier mijn 'regels':


Waar ik wel geld aan mag uitgeven:

- Sokken & Ondergoed: Ik denk dat ik dit niet verder hoef toe te lichten, haha.

- Schoolboeken: Helaas moeten er nog wel boeken gekocht worden voor mijn studie. Ik wil wel besparen op mijn uitgaven, maar niet op mijn cijfers.

- Cadeaus: Anna besloot hier zelfs geen geld aan uit te geven, maar dat vind ik toch een beetje extreem. Ik vind niet dat relaties met andere mensen onder mijn besluit hoeven te lijden.

- Af en toe uit eten: Eigenlijk een beetje hetzelfde argument als het vorige puntje: ik wil wel gewoon af en toe uit eten met mijn vriend, als ik nu ineens niks meer met hem ga doen zou hij niet superblij worden. Echter hoeft dat niet elke 2 weken, ik streef ernaar maximaal 1 keer per maand uit eten te gaan. 

- Spullen voor de Scouting: Ik ben scoutsleiding, en af en toe moet er dan iets gekocht worden voor de scouting, zoals een insigne of een zaklamp. Dit gebeurt niet heel vaak, dus dat vind ik verder geen probleem.

- Haarverf: Klinkt misschien een beetje raar, maar ik ben dol op mijn haarkleur en die wil ik toch heel graag houden.

- Maandelijkse benodigdheden, zoals tampons: Need I say more? Die shit heb je gewoon echt nodig.

- Nagellakremover & Scheerspullen: Ik hoef er niet harig en afgebladderd bij te lopen :p


Waar ik geen geld aan mag uitgeven:

- Make-up: Duidelijk. Als er één ding is wat ik niet mag kopen, dan is het wel dit. Als je je afvraagt: hoe zit het dan als je mascara op is? Girl, ik heb nog 3 back-ups liggen (zo erg is het dus).

- Kleding: Nog iets wat ik niet nodig heb. Ik heb een hele kast vol kleding, ik kan daar best een jaar mee vooruit!

- Sieraden & Accesoires: Sieraden zijn altijd zó leuk om te kopen, en vaak ook zo goedkoop. Maar als ik al die kleine uitgaven aan sieraden optel, kom ik toch tot een behoorlijk bedrag. Goedkope sieraden zijn een sluipmoordenaar voor je portemonnee.

- Leuke kleine frutseltjes die ik misschien ooit nodig heb: NEE. Ik ben hier altijd slachtoffer van als ik de Action binnenloop. Allemaal grappige dingetjes waarvan ik na een week denk: wat moet ik hiermee?

- Eten: Dit is er ook zo een. Ik ben gek op friet van de Smullers, chips, frisdrank en dat soort ongein. Maar heb ik het nodig? Nee, thuis is genoeg eten, ik hoef mijn geld niet uit te geven aan ongezonde snacks.

Dit was het wel zo'n beetje. Man, dit hele bloggen is lastig, ik heb het idee dat ik alleen maar supersaaie stukken schrijf. Maargoed, een Spending Fast is ook niet het meest exciting schrijfonderwerp ooit. Ik heb ook nog andere plannen voor deze blog, om het voor iedereen wat leuker te maken (en misschien wat meer bezoekers te trekken, haha), maar dat zul je vanzelf wel zien. Tot die tijd hoop ik dat je nog even blijft hangen, ik doe mijn best, maar een beginnend blog heeft vaak een beetje een saaie start..

x




4 opmerkingen:

  1. Op zich is het goed om bewuster om te gaan met je geld, zij van spending fast móést wel om haar schulden af te betalen. Natuurlijk zul je véél meer geld overhouden (denk ik), maar af en toe iets kopen moet kunnen. Super knap als je dit gaat en kunt volhouden... X
    http://www.ladygoldapple.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet dat dit erg extreem is, maar ik heb al zo vaak geprobeerd op een minder rigoreuze manier mijn uitgavenpatroon in de hand te houden. Maar helaas werkt dat nooit, ik denk dat bij mij geldt dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Ik hoef inderdaad geen schulden af te betalen, maar wil wel graag een kamer huren. Dat wordt dus een beetje mijn doel :) Ik heb lang nagedacht of ik dit wilde doen, maar ik vind het nu een goed moment om te leren sparen en blij te zijn met wat ik wél heb!
    Bedankt voor het lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor je leuke berichtje op m'n blog :). Heel veel succes met je blog én op een betere manier geld uitgeven :D you can do it!

    BeantwoordenVerwijderen