woensdag 31 december 2014

Bijna 2015! en Waar ik heen wil met deze blog

Over een paar uur is het zover, dan ga ik beginnen aan mijn doel om geen geld uit te geven in 2015. Stiekem achtervolgt dit doel me al een paar jaar, maar dan was het vooral vermomd als: ik ga dit jaar minder geld uitgeven. Helaas heb ik ontdekt dat dit voornemen niet zo concreet is. Want wat is minder? 10 euro minder? 100 euro minder? Precies, onduidelijk dus.

En de grootste valkuil bij onduidelijke doelen is dat je de regels in jouw voordeel gaat gebruiken. Wat eerst een uitzondering was, wordt regel. Wanneer je jezelf voorneemt om gezond te koken als je daar de tijd voor hebt, zul je ineens vaak géén tijd hebben. Want dat is lekker makkelijk. En als je jezelf voorneemt om alleen maar LE collecties te kopen (want je wilt immers niks missen), ben je ineens razend geïnteresseerd in elke LE en koop je er veel meer producten van dan je normaal gesproken zou doen (dit laatste is mij persoonlijk overkomen, woeps). Een wazig doel stellen is dus niet een goed begin van je jaar, heb ik ervaren.
Daarom wilde ik het dit jaar radicaal anders doen. Een concreet doel met vastgestelde regels waar je je dan aan moet houden. Dat klinkt een stuk minder heldhaftig dan zo'n mooi doel als ik ga minder geld uitgeven, maar vaak werkt het wel beter. Laten we hopen dat het voor mij ook het geval is.

De laatste dagen heb ik me in een soort shopwalhalla bevonden. Ik had geld voor Kerst gekregen, en ging dat uitgeven ook. Aan alle dingetjes die ik nog wilde hebben, en die deze weg misschien wat makkelijker zullen maken. Ik heb natuurlijk geen scheepsladingen geld uitgegeven, want je moet natuurlijk niet ineens meer geld uitgeven dan je in een jaar zou doen. Maar ik heb me flink laten gaan. Nu voel ik een soort schaamte. De soort schaamte die je voelt als je in 20 minuten een bus Pringles naar binnen werkt. Je weet dat het slecht is, maar het voelt gewoon zo goed. Gelukkig ben ik er nu klaar mee; als ik denk aan geld uitgeven, word ik moe. Dat is in ieder geval een goede instelling om het nieuwe jaar mee te beginnen. Ik heb voor nu meer dan genoeg figuurlijke Pringles gehad.

Maar als het gevreesde 2015 dan aanbreekt, waar wil ik dan heen met mijn blog (dit klinkt ernstiger dan dat ik het bedoel)? Ten eerste wil ik hier natuurlijk mijn langdradige klaagstukken posten over hoe moeilijk het allemaal wel niet is en dat het een slecht idee was om hieraan te beginnen. Maar hopelijk volgen die pas later (of nog beter: helemaal niet).
Ten eerste ga ik 1 januari beginnen met The Minimalist Game. Ik zag het op een blog voorbij komen en het leek mij een goede manier om van mijn onnodige en oude troep af te komen. Het werkt als volgt: op de eerste dag ontdoe je je van 1 ding. Daarbij kun je kiezen of je het verkoopt, weggeeft of weggooit. Op de tweede dag doe je 2 dingen weg. Op de derde dag 3. Enzovoort. Normaal gesproken moet je het met z'n tweeën spelen, maar ik ga het gewoon in m'n eentje doen. En normaal gesproken moeten de dingen voor middernacht je huis uit zijn, maar als ik iets wil verkopen of weggeven, dan gaat dat mij echt niet lukken, want ik heb nog wel een leven.
Aan het eind van de maand ben je dan als het goed is (en als ik goed geteld heb) 496 dingen kwijt. Het klinkt als veel, maar ik bewaar altijd zoveel onnuttige shit dat ik denk ik wel een heel eind kom! In januari ga ik dus elke dag laten zien waar ik afstand van doe, en hopelijk voel ik me aan het einde van de maand, net als mijn kamer, een stuk opgeruimder.

Jullie hebben misschien ook gezien dat ik gek ben op make-up (understatement). Ik wilde al jaren een blog beginnen (was ook ooit zo'n wazig voornemen), maar het was er eigenlijk nooit van gekomen. Waarschijnlijk omdat ik niet supergoed ben in fancy HTML-gerelateerde dingen om mijn blog shiny en fancy te maken, maar ook omdat ik mezelf niet zag als een beautyblogger, want dat wilde ik zijn. Maar beautybloggers waren altijd veel beter in mooie producten vinden en konden ook veel beter schrijven en mooie foto's maken. Dus dat idee strandde. Toen wilde ik fashionblogger worden. Maar ik vond mijn eigen stijl eigenlijk te saai voor een fashionblog. Tot zover mijn voornemen dus.

Nu is dit een blog over mijn doel. Maar ik wil eigenlijk ook graag bloggen over beauty en fashion. Niet als beauty- of fashionblogger, maar gewoon als random universiteitsstudent die 'ns een keer wat nuttigs doet naast de studie, in plaats van doelloos op het internet rondhangen. En die dan hopelijk wat van haar kennis kan delen.
Dus dat wordt het. Een soort van hybride beautyblog. En hopelijk kun je wat van mijn beautyliefde leren. Want dat zou al helemaal de kers op de taart zijn!

Ik ga me nog even mentaal voorbereiden. En jullie wens ik alvast een hele fijne jaarwisseling toe! Tot in 2015! :D



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen